Psát o historii silničních motocyklových závodů poválečného Československa a nevzpomenout jméno Gustava Havla by mezi příznivci rychlých kol svědčilo o neznalosti věci. Patřil mezi novou nastupující generaci silničních motocyklových závodníků. Jeho obdivuhodné jezdecké umění, čistý jezdecký styl a cit pro motocykl přinášely mnohá vítězství a dobré výsledky. Dosáhl i významných úspěchů při startech v zahraničí, kterými se zařadil mezi světovou špičku. Zapsal se trvale do historie silničního motocyklového sportu. Motocyklový sport byl pro něho vším a nechtěl ho měnit za nic jiného.
Posledním den roku 1967 oznamuje rozhlas smutnou zprávu „ 30.prosince 1967 cestou do zaměstnání havaroval u stadionu Bohemians tovární jezdec Jawy Gustav Havel. Dnes podlehl utrpěným těžkým zraněním ve Vinohradské nemocnici zasloužilý mistr sportu a reprezentant ČSSR Gustav Havel. Československá silnice náhle přišla o jednoho z největších jezdců. Po tragické nehodě se tehdejší rada Automotoklubu Hořice usnesla uctít jeho památku, a požádala paní Eli Havlovou o souhlas zda by závod mohl nést trvale jeho jméno.
Od roku 1968 se závody v Hořicích pořádají pod názvem „300 zatáček Gustava Havla“ a takto jsou zapsány také každoročně v mezinárodním kalendáři. Hořice zůstanou navždy spojeny s jménem Gustava Havla, pro kterého byly „Zatáčky „ závodem“ podle jeho chuti“ a kde velmi rád startoval… Hořice navštěvoval dost často i s rodinou neboť zde měl mnoho sportovních příznivců, přátel a kamarádů. Kdo je Gustav Havel? Jedna z legend československé silnice 50 a 60. let. Sympatický člověk motocyklový závodník, který celou svou sportovní kariéru byl ve stínu našeho nejlepšího silničního motocyklového jezdce Františka Šťastného.
Na start závodu se poprvé postavil v roce 1949 v Praze. V takzvaných závodech katalogových motocyklů jezdil na druhém místě, ale měl pád. Jeho prvním mechanikem a manažérem byl bratr Jiří. Spolu postavili několik silničních závodních motocyklů, jako vyučený motorář měl k tomuto blízko. V roce 1952 se mu splní jeho sen, stává se továrním jezdcem Jawy a později je ve výběru reprezentace pro silniční závody motocyklů. Jako reprezentant dosáhl řady vynikajících výsledků. Jeho nejlepším výsledkem bylo 3.místo na konci sezóny 1961 ve třídě do 350 ccm v mistrovství světa. V letech 1963 a 1965 skončil v celkovém hodnocení MS na 5. místě. Jeho největším úspěchem v bývalém Československu byla Velká cena ČSSR v Brně v roce 1963, kde ve dvou objemových třídách zvítězil a v jedné dojel druhý. V jeho sbírce bylo také šest titulů mistra ČSSR. Jako jezdec odjel přes 250 závodů v různých třídách a získal přes 70 vítězství.
Okruhem jeho chuti byl okruh v Hořicích, kde jak sám říkal jedna zatáčka navazuje na druhou. Gustav Havel se poprvé na startu v Hořicích objevil 24.6.1962, kdy se jel 2.ročník závodu 300 zatáček. Tehdy vyhrál třídu do 350 ccm na motocyklu JAWA 350 OHC. O rok později při 3.ročníku mu opět patřil zlatý věnec za vítězství ve stejné třídě. Na 4.ročník Gusta nerad vzpomínal, do poslední kola závod vedl, zde ho porucha motocyklu vyřadila ze závodu. Přesto byl klasifikován na pátém místě, neboť motocykl do cíle dotlačil. V devátém kole závodu stačil zajet nejlepší čas na jedno kolo 2:53,4 minuty což odpovídalo průměrné rychlosti přes 107 km v hodině. Tento rekord vydržel až do roku 1973.
Rok na to, si spravil chuť a stylem start — cíl opět zvítězil ve své třídě třistapadesátek. Gusta jel tak, jako jindy: klidně, stylově vybroušeně a s velkým přehledem prohlásil po závodě F. Šťastný.
I šestý ročník přes chladné počasí byl pro Gustu vítězný, přestože byl ze zadních pozic stíhán Františkem Šťastným na půllitrové Jawě. Tento startoval se silnějším motocyklem bez nároku na klasifikaci z poslední řady.
V roce 1967 G.Havel spolu se svým reprezentačním kolegou Františkem Šťastným neměli připraveny tovární motocykly Jawa. Do nedělního závodu třistapadesátek Gustav Havel nenastoupil. F.Šťastný nakonec startoval se starší verzi čtyřtaktu ČZ bez valného výsledku.
Rok 1967 G.Havel ukončil mistrovství světa na 13. místě, mistrovství republiky na 3. místě s motocyklem ČZ, neboť prostě tovární Jawy nebyly. Bohužel další rok se jíž tento oblíbený jezdec v Hořicích neobjevil.
Autor: Karel Křovina